Bygglov
Bygglov regleras i plan och bygglagen (PBL). Varje kommun ska enligt denna lag ha en nämnd som hanterar frågor om bygglov. Denna nämnd kallas oftast byggnadsnämnd.
Enbart bygglov är inte tillräckligt för att bygga. Innan byggnadsarbetena sätts igång måste byggherren lämna in en bygganmälan så att byggnadsnämnden kan kalla till samråd och besluta bl.a. om hur tillsynen över bygget skall ordnas.
Byggherren måste också ha tillgång till marken, och kan behöva tillstånd enligt annan lagstiftning, till exempel miljöbalkens regler om strandskydd eller enligt väglagen.
Åtgärden skall påbörjas inom två år, annars gäller inte lovet längre. Bygget skall också vara färdigt senast fem år från dagen för lovbeslutet.
Vid en planerad avstyckning är det vanligt att man söker Förhandsbesked för bygglov. Förhandsbeskedet är en lokaliseringsprövning där Kommunen prövar om det finns förutsättningar för att bevilja bygglov. Kommunen är efter ett positivt Förhandsbesked bundna till att bevilja bygglov på marken under en två årsperiod.
Strandskydd
Skyddszonen omfattar både land och vatten, inklusive undervattensmiljön. Den utgår från strandkanten och sträcker sig vanligtvis 100 meter i båda riktningarna. Länsstyrelsen kan utvidga zonen upp till 300 meter, om det behövs för att tillgodose strandskyddets syfte.
Det kan till exempel gälla områden som
• är av riksintresse för naturvården och friluftslivet
• visar obetydlig påverkan av exploatering
• är ekologiskt särskilt känsliga
• ligger nära tätorter med begränsad tillgång till fria strandområden
Inom den strandskyddade zonen gäller förbud mot att:
• uppföra nya byggnader eller ändra de som redan finns, så att de kan användas till något annat ändamål
• gräva eller på annat sätt förbereda för sådana byggnationer
• utföra andra anläggningar eller anordningar som strider mot strandskyddets syfte, det vill säga försämrar tillgängligheten enligt allemansrätten eller väsentligt försämrar livsvillkoren för växter och djur. Exempel på detta är båthamnar, bryggor, parkeringsplatser och golfbanor
• utföra andra åtgärder som kan skada växt- och djurliv, till exempel fälla träd, gräva eller gödsla
Kommunerna har det primära ansvaret för att hantera frågor om strandskydd. Som regel är det den kommunala nämnd som har hand om plan- och byggfrågor som får ansvaret för dispensärenden, eftersom den bevakar frågor kring strandskydd även vid ansökan om till exempel bygglov.
Länsstyrelserna ska granska alla dispenser och upphävanden av strandskydd inom detaljplaner som beviljas i länet. Om ett beslut är felaktigt ska de upphäva beslutet. Detta beslut kan sedan överklagas till högre instans.
Strandskyddsdispens
Som markägare är det ofta mycket mer fördelaktigt att sälja ett strandnära markområde då detta ofta ger ett bättre pris på marken. Dagens lagstiftning är ganska hård när det gäller nya avstyckningar nära vatten men det finns ett flertal möjligheter att få dispens från strandskyddet.
Följande omständigheter kan vara faktorer som gör att man trots strandskyddet kan få dispens för avstyckning och byggnation nära vatten.
• Den aktuella platsen är belägen på redan ianspråktagen mark
• Den aktuella platsen är avskuren från stranden av till exempel en järnväg eller väg och saknar därför betydelse för allmänhetens friluftsliv
• Båthamnar, båtbryggor, båthus, pirar med mera är anläggningar som måste ligga vid vattnet. Sådana bör dock inte uppföras inom områden med stort rekreationsvärde eller om djur- och växtlivet påverkas på ett icke acceptabelt sätt. Samlokalisering bör eftersträvas
• Det avser ett område som behövs för att undvidga en pågående verksamhet och utvidgningen kan inte ske utanför området
• Det avser ett område som behöver tas i anspråk för att tillgodose att angeläget allmänt intresse som inte kan ske utanför området
• Det avser ett område som behöver tas i anspråk för att tillgodose ett annat mycket angeläget intresse.
Dessutom kan man få dispen för en avstyckning/byggnation om marken ligger vid en insjö eller längs kusten norr om Forsmark. Detta under förutsättning att avstyckningen/byggnationen bidrar till landsbyggsutvecklingen i den aktuella kommunen.
Natur & Kulturvärden
För att kunna stycka av och bebygga en ny tomt måste områdets natur- och kulturvärden analyseras. Kommunerna och Länsstyrelsen lägger stor vikt vid att inte försämra ett områdes sammantagna natur och kulturvärden. Allemansrätten och det rörliga friluftslivet väger tungt i bedömningen och det är viktigt att i ett tidigt skede samråda med berörda myndigheter. Är området utpekat som ett biotopområde är det än viktigare att i ett tidigt stadium kontakta berörda myndigheter för bedömning av vilka möjligheter som finns.
För oss är det viktigt att möta lagens krav inom dessa områden och vi finner ofta pragmatiska lösningar där alla är nöjda. Vår styrka ligger i ett brett kontaktnät av experter och beslutande myndigheter som hjälper till att förverkliga de projekt vi arbetar med.
Avstyckning
Avstyckning (förrättning) är när ett område avskiljs från en fastighet och bildar en ny fastighet. Vid avstyckning kan även servitut bildas.
Det är Lantmäteriet som i de flesta fall utför avstyckningen och ändringen registreras i fastighetsregistret.
För att kunna genomföra en avstyckning krävs ofta att alla godkännanden som behövs för syftet med den nya fastigheten är klara. Detta kan t ex vara bygglov, dispenser och samråd.
Markförberedelse
När väl alla tillstånd och dispenser är beviljade är det dags att förbereda den nya tomten för byggnation. Väg behöver anslutas, e/tele dras, VA lösas och tomtplatsen kanske behöver röjas. Vi har som mål att hjälpa till med allt som behövs för att skapa en byggklar tomtplats och vi samarbetar med en mängd utvalda lokala entreprenörer i denna process. Ibland vill befintliga markägare ta på sig delar av arbetet vilket vi ser som ytterligare en positiv effekt för sysselsättningen på landsbygden.
Vi är öppna för alla former av förslag!